Online nebo tváří v tvář?

22.06.2021

Přiznávám se. Nesmírně jsem se těšila a úžasně si to užila. Co? Školení naživo po dlouhé době. Postavit se před lidi, vnímat jejich energii, emoce, řeč těla, nádhernou atmosféru a okamžitou zpětnou vazbu - to je doping asi každého lektora. No, můj rozhodně :-) A co teprve účastníci... Radost ze shledání, radost z možnosti strávit společné chvíle s kolegy, neměla konce. Emoce tryskaly ze všech stran. Užívali jsme si to prostě všichni naplno. Učit naživo Vědomou komunikaci  prostě kamera nenahradí.

Ano, online výuka už mezi námi zůstane a je to tak dobře. Má svoje velmi významné místo, za mě však jen tehdy, když se použije pro vhodné téma a jen v krátkém časovém úseku. Zažila jsem na vlastní kůži v pozici účastníka školení, jaký je to "zážitek" poslouchat 8 hodin denně prezentaci s minimální interakcí, za to však s podmínkou mít neustále zapnuté kamery. Coby lektorka jsem se chvíli snažila mít porozumění pro lektora, avšak tento můj soucitný přístup vydržel maximálně hodinu. Potom jsem to vzdala i já. Jediné rozptýlení a bod zájmu bylo sledovat "život" na povinně zapnutých kamerách. Natírání radiátoru jedné z účastnic mi připomnělo, že mám koupit barvu na dveře, nechtěně zapnutý mikrofon jiného účastníka vyloudil úsměv nejen na mojí tváři a "hrající si koťátka", v tomto případě v podobě huňaté, roztomilé kočky na klíně další z účastnic školení, vyplnily nikoliv přestávku, ale většinu školícího času. Díky alespoň za tato malá rozptýlení. Co jsem se naučila? Z obsahu si nepamatuji nic, avšak dalo mi to opravdu hodně. Uvědomění, že takto tedy opravdu NE. Jsem za tento zážitek velmi vděčná. Pomohl mi nastavit si noty mých živých webinářů a z nich jsem si vytvořila svoje "online devatero". Ano, mohla jsem doplnit ještě to desáté pravidlo, ale to nechávám na vás - ocením váš tip :-)

  • Výběr tématu - ne každé téma se hodí pro online platformu - bez osobního kontaktu a praktického zážitku se potom vzdělávání stává jen odškrtnutou aktivitou bez náležitého efektu :-)
  • Rozumná délka - jeden až dva 90-minutové výukové bloky jsou fakt maximum a to ještě zohledňuji zkušeného lektora s výbornou schopností interakce s účastníky
  • Zapojení účastníků - mohu být sebezábavnější lektor, bez zapojení lidí to nebude fungovat. Jen ještě naštvu ty aktivnější, kteří se chtějí rovněž dostat ke slovu. Takže chat, skupinové úlohy, diskuse - podle počtu účastníků, hádanky a hravost - jen v podobě vhodné pro online verzi. A koneckonců, i lektor si potřebuje občas oddechnout, že?
  • Kamery ano - ale ne po celou dobu. Jistě, hrozí riziko, že bez kamery budu soupeřit o pozornost účastníků se sociálními sítěmi, kávou, kolegou nebo prostě jen lelkováním za počítačem. To je však výzva, (taky jste na to slovo alergičtí, jako mnoho lidí z korporátu?), pro lektora. Zaujmout tak, abych si pozornost získala i bez zapnutých kamer. To je nemilosrdná, avšak trefná zpětná vazba pro lektora.
  • Zájem o účastníky - právě chybějící osobní kontakt si vyžaduje maximální pozornost a všímání si detailů, na které může lektor zareagovat. Upřímným zájmem a pozorností získáme o mnoho víc než perfektně "přečtenou" prezentací.
  • PPP - perfektně připravit prezentaci a několikrát jí "osekat". Nenechat se strhnout příležitostí, která se nám líbivě podbízí - "Můžeš mluvit kolik chceš, tak se předveď". O tom to fakt není... Online svět nám brání vnímat všechny účastníky, číst jejich řeč těla, okamžitě reagovat a proto si žádá jiný přístup k prezentaci. Informace stručné, avšak příjemně, výstižně a přirozeně podané. A samozřejmě, nezapomeňme svou prezentaci "vytunit" spoustou příkladů.
  • Vědomá pozornost lektora - při školení naživo nás účastníci při chvilkové nepozornosti velmi rychle vrátí nazpět. Online verze si nárokuje naší pozornost ještě o mnoho víc.
  • Relax, relax, relax - I v online světě platí, že nejlépe fungujeme tehdy, když jsme v harmonii. Online školení je pro lektora na pozornost a aktivity náročnější než "naživo", (ačkoliv někteří klienti jsou opačného názoru :-)). Vydáváte větší porci energie a tak je potřeba při plánování myslet na to, jak jí doplnit. Absolvovat několik online aktivit - školení či webinářů za den vám možná polechtá ego, avšak ovlivní úroveň a tím i efektivitu jednotlivých aktivit. Zde opravdu platí, že méně je více...
  • Neberte se tak vážně - když se něco nepovede, je to lidské a právě přirozeností si získáváme lidi na svou stranu :-)

Takže online nebo tváří v tvář? Za mě tváří tvář, tedy naživo při soft skills a delších aktivitách a online při webinářích na určité téma či jako edukační doplněk porady a dalších aktivit. Věnuji se obojímu a obě verze si chci vychutnat jako lektor a především chci dopřát účastníkům za svůj čas a pozornost, který mi věnují, aby získali pro svůj pracovní i osobní rozvoj maximum. Aby se ze znalostí stalo poznání... AHA!


Stále vám ještě vrtá hlavou, proč "očima rebelské lektorky?" zjistíte zde :-)